Jij kan de olievlek vergroten!

Gepubliceerd door Silvana Heuvelink op

De afgelopen weken bleven de woorden beweging, intrinsieke-motivatie en geluksmomenten hangen in mijn hoofd. Vanaf eind 2018 hebben we een weg gezocht om de zorg te ondersteunen en aan de activiteiten die we uitvoeren, merk ik dat we al veel hebben bereikt en dat maakt mij erg trots. Maar we staan nu op een gezamenlijk punt dat waarschijnlijk nog moeilijker is. Dit punt herkende ik aan de woorden die ik hierboven noem. Want als je de enthousiaste zorgprofessionals bereikt hebt, hoe verspreiden we deze olievlek dan verder? Hoe krijgen we de moeilijker bereikbare zorgprofessionals in beweging voor verandering? Woorden als intrinsieke-motivatie en momenten, brengen mij terug naar mijn achtergrond in themaparken. Want themaparken doen niets anders dan verrassen, motiveren en verbinden. Als je aan een themapark denkt, dan komen er waarschijnlijk beelden omhoog van nagemaakte, gedecoreerde gebieden. De themaparken brengen je in een andere wereld. Maar als je goed oplet zijn het hele kleine triggers die jou als bezoeker verbazen. Deze kleine triggers gebruiken themaparken ook om hun eigen medewerkers in beweging te zetten, te verbinden en intrinsiek te motiveren om de service te verbeteren.

Hoe doet een themapark dit?
Wat zijn deze triggers en hoe krijgen ze hiermee hun medewerkers in beweging? Medewerkers van een themapark kiezen voor dit vak om bezoekers een mooie dag te bezorgen. Er is uitgezocht hoe het concept hoffelijkheid voor themapark-medewerkers omgezet kan worden, zodat ze handvatten kunnen inzetten om een beweging te veroorzaken. Deze hoffelijkheid is gedefinieerd in een minimum aantal richtlijnen (performance tips), waarvan wordt verwacht dat de medewerker deze elke dag toepast. Maar in plaats van richtlijnen, draaien ze het om naar mogelijkheden om nog meer te doen voor de bezoekers. Bijvoorbeeld: Een familie komt een ijsje kopen. De medewerker ziet vlak daarna een kind huilen omdat zijn ijsje op de grond gevallen is. Op dat moment heeft de medewerker de mogelijkheid om uitstekende service te bieden door een nieuw ijsje te geven. Hierdoor heeft de familie een wow-moment, maar het mooiste, de medewerker gaat met een trots verhaal naar huis. Het zijn de medewerkers die precies die eerder genoemde mogelijkheid krijgen om er meer uit te halen, zodat de bezoekers met een glimlach naar huis gaan. Het is het themapark die dit faciliteert, die de medewerkers met een glimlach naar huis laten gaan en hun verhaal laten vertellen. Deze verhalen creëren een beweging, inspireren anderen en geven mogelijkheden tot meer. Het zet een beweging in om medewerkers zelf te laten onderzoeken wat voor hun de beste manier van werken is. Wat hebben zij nodig om kleine wow-momenten te bieden? Hoe kunnen zij hun proces optimaliseren zodat persoonsgericht werken daadwerkelijk in de praktijk waargemaakt wordt?

Twee vliegen in één klap
Door uit te zoeken hoe hoffelijkheid in handelingen omgezet kan worden, zoom je in op je medewerkers. De bereikbare, de onbereikbare, de medewerkers die minder graag naar hun werk komen, de medewerkers die heel graag komen, allemaal. Door te starten met wat hun drijft, kun je het omkeren naar waar we naartoe moeten werken om dat te vergroten. Kortom, verbetermogelijkheden. Hierdoor slaan we dus twee vliegen in één klap: enerzijds leren onze medewerkers zelf te onderzoeken wat hiervoor nodig is waardoor we onze olievlek vergroten, anderzijds motiveren we hen om vanuit mogelijkheden – en hiermee persoonsgerichter – te werken.

Samen kunnen we het!
Laten we van de-glimlach-naar-huis weer een standaard maken. We staan op een moeilijk en belangrijk punt. Als we het voor elkaar krijgen om de olievlek te vergroten, vanuit de intrinsieke- motivatie die ervoor zorgde dat een zorgmedewerker begonnen is met werken, dan is deze straks niet meer te stoppen.

Wil je hierover brainstormen? Samen kijken wie die medewerker is, wat hun ideale werkdag is en waarvoor hun in beweging gaan? En hoe jij dit kunt omzetten in mogelijkheden? Ik weet zeker: als we daar beginnen, dan gaan we knallen. En als we de geleerde lessen delen, dan maken we een VVT sector waar medewerkers willen werken. Ik ben er klaar voor, jullie ook?!

Categorieën: Blog