Valpreventie

Gepubliceerd door Kristel op

Het is erg vervelend als een cliënt ‘s nachts op de grond valt. Bij Lelie Zorggroep wilden ze kijken hoe het vallen van cliënten in de nacht voorkomen kan worden. 

Vanuit het Lab willen we samen met de medewerkers zo goed mogelijk begrijpen wat de oorzaken en oplossingen zijn voor dit probleem. Als we dit helder hebben, kunnen we samen verbeteringen verzinnen. We zijn begonnen met een behoefteanalyse. Tijdens deze sessie hebben we een persona ingevuld (de gemiddelde medewerker) en wat die medewerker denkt, voelt, ziet en hoort als een cliënt valt. Na deze sessie hebben wij daar onderwerpen uitgehaald, maar dit zorgde nog niet voor concrete oplossingen. 

Vervolgens hebben we vanuit het Lab een nacht meegelopen met de nachtzorg medewerkers, om te ervaren wat het inhoudt om in de nacht te werken en wat er gebeurt in een gemiddelde nacht. Een waardevolle ervaring waaruit we dingen mee kunnen nemen in het vervolgproces. 

Omdat er nog geen concrete oplossingen naar voren kwamen en we eigenlijk nog dieper op de onderwerpen in moeten gaan hebben we besloten om nog een bijeenkomst te organiseren. Tijdens deze bijeenkomst zullen we een customer journey gaan maken van de taken van de medewerkers die allemaal bij het proces betrokken zijn. 

Uit de customer journey zullen knelpunten komen. Deze zullen we samen met alle medewerkers gaan bespreken en in samenspraak oplossingen gaan bedenken.

Categorieën: Knelpunten